Dream Theater se bez zakládajícího člena, bubeníka Mikea Portnoye, museli obejít třináct let. Tento čas strávil na bubenické stoličce Mike Mangini - výborný technik, který hrál třeba se Stevem Vaiem nebo v sólovém projektu zpěváka Dream Theater Jamese LaBrieho - MullMuzzler. Těžko se zaplňuje místo po někom, jako je Portnoy, nicméně Mangini si s tímto úkolem poradil v zásadě se ctí.
Pět studiových alb, která v tomto období původem bostonská formace natočila, nedopadlo špatně. Jen se dá na nich trochu slyšet únava materiálu a místy bolavé tápání, patrně coby důsledek neukočírovaných muzikantských eg. Více než dvouhodinová opera "The Astonishing" budiž příkladem.
Portnoyův návrat lze označit za zásadní zejména ze dvou důvodů: za prvé skutečně kreativní bubenická práce a autorský přínos kapele scházel, za druhé Portnoy je člověk, který mění vnitřní dynamiku v Dream Theater. A byl celé roky očividně tím - a vyjevuje se to právě nyní, kdy můžeme srovnávat různá tvůrčí období -, kdo dokáže svoje kolegy krotit a dát výsledku tolik potřebný řád. Jinak totiž velmi snadno hrozí - a platí to prakticky pro cokoliv z ranku progresivního metalu či rocku -, že se z výsledku stane jen beztvará exhibice hudebních schopností.
Pojem parasomnie zaštiťuje nejrůznější nepřirozené spánkové stavy. Spadají sem například noční můry a děsy, náměsíčnost nebo náhlé úmrtí během spánku. Dream Theater okolo tohoto tématu omotali celou... číst dále
Dream Theater se bez zakládajícího člena, bubeníka Mikea Portnoye, museli obejít třináct let. Tento čas strávil na bubenické stoličce Mike Mangini - výborný technik, který hrál třeba se Stevem Vaiem nebo v sólovém projektu zpěváka Dream Theater Jamese LaBrieho - MullMuzzler. Těžko se zaplňuje místo po někom, jako je Portnoy, nicméně Mangini si s tímto úkolem poradil v zásadě se ctí.
Pět studiových alb, která v tomto období původem bostonská formace natočila, nedopadlo špatně. Jen se dá na nich trochu slyšet únava materiálu a místy bolavé tápání, patrně coby důsledek neukočírovaných muzikantských eg. Více než dvouhodinová opera "The Astonishing" budiž příkladem.
Portnoyův návrat lze označit za zásadní zejména ze dvou důvodů: za prvé skutečně kreativní bubenická práce a autorský přínos kapele scházel, za druhé Portnoy je člověk, který mění vnitřní dynamiku v Dream Theater. A byl celé roky očividně tím - a vyjevuje se to právě nyní, kdy můžeme srovnávat různá tvůrčí období -, kdo dokáže svoje kolegy krotit a dát výsledku tolik potřebný řád. Jinak totiž velmi snadno hrozí - a platí to prakticky pro cokoliv z ranku progresivního metalu či rocku -, že se z výsledku stane jen beztvará exhibice hudebních schopností.
Pojem parasomnie zaštiťuje nejrůznější nepřirozené spánkové stavy. Spadají sem například noční můry a děsy, náměsíčnost nebo náhlé úmrtí během spánku. Dream Theater okolo tohoto tématu omotali celou desku a vyšlo jim z toho jedno z nejtemnějších děl diskografie. Úvodní instrumentálka "In the Arms of Morpheus" nabídne ochutnávku budoucích atmosfér - těch lehčích i metalově hutných - a pak už kapela jde rovnýma nohama rovnou na věc.
Skladba "Night Terror" vyletěla do světa jako první singl a náladu celé studiovky dokázala vystihnout docela přesně. Portnoy o sobě dá vědět rychlopalným předělem, pak trochu ustupuje nosným kytarovým riffům Johna Petrucciho. Stále zůstává nepřeslechnutelný - kapelu nejen rytmicky táhne, ale prostor dovede zaplňovat drobnými vyhrávkami, které k Dream Theater tak patří a v posledních letech poněkud scházely.
A najednou slyšíme i více života a kreativity v kytarových a klávesových partech, najednou je zpátky v muzice komunikace mezi hráči (typově stoupající Myungova basa ve zpomalení před posledním refrénem zmíněné "Night Terror"). Dream Theater slyšitelně baví hrát a ta radost se přenáší i směrem k posluchači.
"A Broken Man", položka, která se točí kolem válečných traumat, útočí tvrdým kytarovým riffem, který načechrávají citlivé klávesy a klavír, přesto tu vše opanující temnotu - hlavně ve střední, tlumenější pasáži - pohání šamanská bicí. A pak najednou na posluchače vyskočí jazzující pasáž zakončená takřka párplovskou sekcí. Záblesk naděje ale rychle pohřbí další vrstva černoty.
"Parasomnia" se barví do temných, nočních odstínů - a Dream Theater tahle poloha sedí. Zároveň ale při sedmdesátiminutové stopáži nenabízí příliš prostoru k oddechu. Princip střídání noční můry a nádechu spíše než gradace se s přibývajícími minutami přece jen lehce oposlouchá. Na druhou stranu, skladby působí většinou soudržně a nikoliv jen jako pískoviště, v němž si pánové hrají. Hudební výraz tu chvályhodně hraje prim nad ukázkou, jakkoliv nesporných, muzikantských schopností.
Hezky to demonstruje druhý nejdelší opus nahrávky, "Dead Asleep" - v těchto jedenácti minutách se sešlo vše dobré, co hudba Dream Theater nabízí. Dokonce ani James LaBrie tady nezní tak pateticky jako v řadě dalších skladeb (například v "Midnight Messiah" jde až trochu proti náladě songu).
Vrcholný pěvecký moment si LaBrie vybral v baladě "Bend the Clock" - netlačí na pilu, klidný, posmutnělý výraz mu sedí, v refrénu dokáže rozkvést, ale bez jakékoliv exaltovanosti. I díky závěrečnému kytarovému sólu věštím, že tohle bude koncertní jistota.
I aktuální album končí kapela rozsáhlým opusem: tentokrát nabízí téměř dvacetiminutovku "The Shadow Man Incident". V zásadě podařený monument přidává do hry symfonický orchestr, ale celkově - na rozdíl od klasického kusu "Octavarium" - prostě prošumí bez toho, aby se do posluchačovy mysli nějak hlouběji zakousnul. Silné momenty tu vskutku najdeme - úvodní strojový riff, skvělé klavírní sólo Jordana Rudesse -, skladba samotná ale trošku postrádá drive, který by opodstatnil její rozsah.
Dream Theater dokázali na "Parasomnia" znovu rozdmýchat v posledních letech jenom doutnající energii. Temnota a tvrdost jim sluší, soukolí, kterému dlouho chybělo jedno z koleček, se už zase točí, jak má. Tahle deska udělá fanouškům kapely dobře po těle - a těm ostatním nabídne poctivě vysoustružený kus progresivního metalu od jednoho ze stále nejpřednějších jmen žánru.
07.02.2025 - 15:11 | David Bátor
Lidé, kterým se toto líbí
Mike Portnoy je zpět a toto album je prostě dokonalé!
05.02.2025 - 12:46 | Meca76
Lidé, kterým se toto líbí
Novinka od DT je superbombou aj s návratilcom za biciou súpravou Mikem Portnoyom. “Parasomnia” nie je v skutočnosti koncepčný album, ale osem vynikajúcich skladieb je dokonalo prepojených textovo aj hudobne na tej najvyšej možnej úrovni.
Progresívna metalová sila opäť ukazuje, prečo sú severnou hviezdou progresívneho metalu všetkých čias. Nový album je najkompletnejšie vydanie, ktoré samotná skupina pridala do svojej veľmi pôsobivej diskografie.