80 %
První Hoře - Achtung, Sultan!
První hoře pyšní, rozhodně nepatří do mainstreamu. Přes své letité působení na tuzemské scéně, které z ní vyrobilo téměř...
70 %
Čechomor - Švarní šohajové
"Radosti života" vznikala v období pandemie, na té nové už pracovali Karel Holas s Františkem Černým poslední dva roky v daleko větším...
60 %
Coldplay - Moon Music
Co se v audiorecenzi dozvíte?
jak "Moon Music" navazuje na své předchůdce a kteří přesně to jsou
jak o albu hovoří Chris
...
80 %
Linkin Park - From Zero
Kde jste byli, když jste se dozvěděli o Chesterově smrti? Já jsem stál v publiku festivalu Colours Of Ostrava a čekal na začátek koncertu...
60 %
Arawn - Kapitola III
Své předchozí album "Odkaz doby" vydali mostečtí Arawn v době pandemie, i proto si patrně nahrávání novinky "Kapitola III" i následnou...
26.01.2019 - 19:53 | vmagistr
Lidé, kterým se toto líbí
Hned na úvod své recenze bych chtěl poznamenat, že se nepovažuji za velkého fanouška jazzové hudby. Jazz poslouchám spíše okrajově, podobně jako například vážnou hudbu. Svým hudebním cítěním primárně tíhnu k blues a rocku s většinou jeho podskupin a derivátů. Ale právě má stoupající obliba jednoho z těchto derivátů, tzv. fusion (neboli jazzrocku), mě před nedávnem přivedla i k prvním kontaktům s „opravdovým“ jazzem. Maiden Voyage je koncepční album – tzn. všechny skladby na něm jsou inspirovány určitým ústředním tématem. V případě této desky jde o moře, jeho zákony a tajemství, která se pod vodní hladinou skrývají. Všechny kompozice na desce jsou výhradně Hancockovým autorským dílem, jak tomu bylo i na čtyřech předchozích sólových deskách tohoto skladatele a interpreta.
Úvodní eponymní skladba startuje Hancockovými znělými klavírními akordy, přes které se po chvíli rozvine základní motiv Maiden Voyage. Tóny Hubbardovy trubky se nesou jakoby odrazem od širokých vodních plání a pozvolna z předpřipravené melodie přechází do improvizačních kreací, stále však v rámci předem dané formy. Ani Colemanovo saxofonové sólo, které na předchozí Hubbardovu pasáž plynule naváže, nepřináší od vytyčené linie nějaký zásadní odklon. Tenorsaxofon ale nedostane příliš prostoru a do tématu opět vstupuje trubka, tentokrát už v užší kooperaci s Hancockovým klavírem. V mistrovsky sehrané pasáži navozují jak sólové nástroje, tak rytmická sekce atmosféru vln, narážejících do boku vyplouvající lodi. Svůj prostor k vyjádření dostane i Carterův kontrabas, v titulní kompozici jinak spíše upozaděný. Jeho úsporné figury ale i tak dokáží spolehlivě podporovat celkové vyznění jednotlivých témat. Poslední třetina skladby se nese v duchu postupného návratu k úvodnímu trubkovému motivu, opět s jemným klavírním podbarvením a se závěrečným fade-outem.
Druhá kompozice, nazvaná Eye Of The Hurricane, začíná ve svižnějším tempu. Bubeník Williams nechává rozezpívat svůj arsenál činelů, mezi jejichž zvukem si razí cestu úderná Hancockova klavírní kila. Po chvíli se do tématu vkládá i Carter se svými basovými běhy a Hubbardova trubka se ujímá sólové úlohy. Rytmická sekce dává skladbě komplikovanými zvraty neklidné vyznění, ale postupně se také umravní a přenechá plně prostor trubce a výraznému klavíru. Opět plynulé je předání sólové linky mezi Hubbardem a Colemanem, výrazněji rozdílného pojetí hry se zde nedočkáme – a to ani, když se sólových partů chopí Hancock sám. Sólující nástroj je tu k rytmické sekci stále poměrně pevně připoután a nepouští se do žádných velkých atonálních dobrodružství. Opětovný nástup trubky už značí jen blízkost konce skladby a sklouznutí do zpomaleného závěru.
Lehce odlišnou konstrukci nabízí v pořadí třetí skladba Little One. Do vzdáleného víření Williamsovy bubnové baterie se ozývají melancholické klavírní akordy, táhlé tóny Hubbardovy trubky a dobarvující Colemanův saxofon – vzácná chvíle spolupráce obou sólových nástrojů. Hubbard ale po chvíli umlká, aby uvolnil prostor pro jeden z nejkrásnějších motivů desky. Coleman celkově na Maiden Voyage nedostal příliš prostoru, dokázal ale z toho mála vytěžit veliké okamžiky – a posmutnělé, místy až swingově zabarvené sólo z této skladby je nepochybně jedním z nich. Hubbard dostane ve své sólové pasáži více prostoru, ale jeho výstup v porovnání se saxofonem slyšitelně zaostává. Na druhou stranu velmi příjemně zní momenty, v nichž na povrch skladby vyplavou Hancockovy klavírní melodie, ty však postupně uvolní cestu hlubokým tónům Carterova kontrabasu. Jeho sólo se mi v této skladbě ale zdá snad nejméně přesvědčivé, možná proto, že jsem zvyklý spíše na přesné a průrazné baskytarové tóny – na rozdíl od kontrabasu, jehož akustický projev je o poznání zastřenější. Na závěr se nám opět dostává Hancockových křehkých rozlamovaných akordů a Hubbardova táhlého troubení s Colemanovým saxofonem na pozadí.
Přichází čas na nejdelší, a zároveň také asi nejavantgardnější skladbu na desce. Survival of The Fittest je odpíchnuta agresivním nástupem Hubbardovy trumpety a Williamsovým kratičkým sólem na bicí. Po něm už ale celá kapela spěchá vpřed, poháněna Carterovým basovým kvapíkem a klusajícími bicími Tonyho Williamse. Hancock s Hubbardem sázejí na lehce freejazzové pojetí, které se ale vždy po chvíli sejde ve společném vyznění. Druhé Williamsovo sólo na bicí je již o něco rozsáhlejší a působivější, po něm také konečně přijde pořádně na řadu i Colemanův saxofon, ve svých stupnicových bězích opět invenční a bezchybný. Druhou polovinu skladby má už ve své režii šéf Hancock, v sólové pasáži lze dobře slyšet jeho rychlé jedno- či dvojtónové údery, které se během let staly spolehlivým poznávacím znamením tohoto osobitého klavíristy. Dojde ale i na jakousi klavírní pseudosymfonii, které ještě větší dramatičnost dodává Williamsova vířící baterie.
Podobně uklidňující téma, jako to v Little One, nabízí i závěrečná skladba Dolphin Dance. Opět se dočkáme sólového unisona Hubbarda a Colemana, kteří v součinnosti s Hancockovými klavírními tóny vytvářejí místy až nejazzově přímé, ovšem poslechově velmi vděčné melodické struktury. Hubbardovo trubkové sólo je taktéž poměrně melodické, zvláště když pod ním pulsuje jednoduše účelná Carterova basová linka. Coleman opět přichází s množstvím melodických nápadů, jeho saxofon dokáže oživit jinak spíše líný klavírní doprovod. Hancock ale i z ležérních figur dokáže bleskově přejít do invenčního sóla, v němž loudavou atmosféru skladby prodchne ráznými akordovými změnami. To už se ale závěrečná skladba blíží do svého cíle, v němž trubka a saxofon (opět unisono) dovedou melodii ke konečnému utichnutí.
Album Maiden Voyage je podle mínění části Hancockových fanoušků vůbec nejlepší autorovou sólovou deskou. S tímto míněním se bohužel nemohu objektivně ztotožnit, natolik se ještě v Hancockově tvorbě ani zdaleka neorientuji. Osobně tuto desku považuji za poměrně reprezentativní vzorek post-bopu 60. let s hvězdným obsazením a kvalitními instrumentálními výkony. Oproti tvorbě kvintetu Milese Davise z též doby mi tato Hancockova sólová deska přijde podstatně stravitelnější, takže bych ji zájemcům o jazzovou hudbu 60. let určitě doporučil. Netroufnu si fundovaně posoudit, zda je toto album milníkem ve vývoji jazzové hudby, takže plný počet raději neudělím, ale čtyři hvězdičky mohu dát s naprosto čistým svědomím.
Komentář již zveřejněn na www.progboard.com