Na úplném začátku jej cesta zavedla do Španělska. Tehdy si Charlie Cunningham zakoupil lístek do Sevilly, kde chtěl strávit dva měsíce. Nakonec tam zůstal dva roky, chodil do hudebních škol, hrál koncerty a vyučoval atypickou hru na kytaru, kterou se učil od tamních mistrů flamenca - fascinoval jej totiž specifický perkusivní zvuk. Své první vlastní písničky vštěpil do trojice épéček - "Outside Things", "Breather" a "Heights". Až díky nim se začal cítit na velkou desku. Ta dostala název "Lines" a vyšla před dvěma lety. Charlie se na ní prezentuje jako soudobý písničkář, jenž do své tvorby promítá mnohé inspirace. Tou největší však nadále zůstává již zmíněné flamenco. Skladby "Minimum", "Lights Off" nebo "You Sigh" mu prošláply cestu k širšímu povědomí. Aktuální počin "Permanent Way" je pak logickým pokračováním, na němž si tento muzikant rozšiřuje obzory, a to nejen ty hudební.
Pro vznik novinky byl důležitým elementem člověk jménem Sam Scott. Cunningham s ním úzce spolupracoval během celého procesu vzniku nahrávky, z níž tak čiší Scottův cit pro práci s elektronikou (klávesy, programming) a akustiku. Sám je ostatně výtečný hráč na trubku, která se stala výrazným prostředkem ve strukturách jednotlivých písní. Oproti prvotině je "Permanent Way" zvukově barevnější, ačkoliv i nadále hudba promlouvá především jazykem ambientu a indie popu. V trojici "Monster", "Maybe We Won't" a "Stuck" hraje symfonické mini těleso Immix Enseble. Jeho... číst dále
Na úplném začátku jej cesta zavedla do Španělska. Tehdy si Charlie Cunningham zakoupil lístek do Sevilly, kde chtěl strávit dva měsíce. Nakonec tam zůstal dva roky, chodil do hudebních škol, hrál koncerty a vyučoval atypickou hru na kytaru, kterou se učil od tamních mistrů flamenca - fascinoval jej totiž specifický perkusivní zvuk. Své první vlastní písničky vštěpil do trojice épéček - "Outside Things", "Breather" a "Heights". Až díky nim se začal cítit na velkou desku. Ta dostala název "Lines" a vyšla před dvěma lety. Charlie se na ní prezentuje jako soudobý písničkář, jenž do své tvorby promítá mnohé inspirace. Tou největší však nadále zůstává již zmíněné flamenco. Skladby "Minimum", "Lights Off" nebo "You Sigh" mu prošláply cestu k širšímu povědomí. Aktuální počin "Permanent Way" je pak logickým pokračováním, na němž si tento muzikant rozšiřuje obzory, a to nejen ty hudební.
Pro vznik novinky byl důležitým elementem člověk jménem Sam Scott. Cunningham s ním úzce spolupracoval během celého procesu vzniku nahrávky, z níž tak čiší Scottův cit pro práci s elektronikou (klávesy, programming) a akustiku. Sám je ostatně výtečný hráč na trubku, která se stala výrazným prostředkem ve strukturách jednotlivých písní. Oproti prvotině je "Permanent Way" zvukově barevnější, ačkoliv i nadále hudba promlouvá především jazykem ambientu a indie popu. V trojici "Monster", "Maybe We Won't" a "Stuck" hraje symfonické mini těleso Immix Enseble. Jeho tvůrčím mozkem je všeuměl Daniel Thorne, který je i autorem všech aranží (letos mimochodem vydal povedený debut "Lines Of Sight").
Titulní track "Permanent Way" celé album otevírá a udává jeho tvář. Charlie Cunningham zde po svém prezentuje příběhy vlastní i ty slyšené v blízkém okolí, z okruhu jeho přátel. Dodává jim však vlastní pointy a nadhled. Prezentuje je svým úsporným hlasovým projevem, v němž ctí dynamiku a určité hranice mezi naléhavostí a intimností. Z desky dýchá melancholie, jakási forma hledání a rekapitulace již uskutečněných záležitostí, jejichž odkaz si každý nese po celý život. Důmyslnější strukturou pak překvapí rozechvělá "Monster", která předchází v jedinou instrumentální vsuvku - sólo pro kytaru v tango módu "Interlude (Tango)". Rytmicky výraznější "Don't Go Far" nebo "Bite" (jediný kus, v kterém došlo i na zkreslení Charlieho vokálu) jsou svým způsobem ohlédnutím k prvotině. "Hundred Times" se blýskne až jazzovou variací, "Different Spaces", "Force Of Habit" a poslední "Stuck" pak naopak sázejí na civilnost poselství.
Charlie Cunnigham na Colours Of Ostrava
Letošní Colours Of Ostrava jsou již nějaký ten týden za námi, vystoupili tam však i dva současní písničkáři, o kterých asi v budoucnu ještě uslyšíme - Rosborough a právě Charlie Cunningham. První z nich svou první sólo desku teprve chystá (snad ještě letos) a dle ohlasů si posluchače na ostravském festivalu na svou stranu taktéž získal. Ten druhý pak během sobotního podvečera, v plné síle slunečních paprsků, dokázal nemožné. Svou hudbou oslovil posluchače natolik, že neměli během setu nutkání mezi sebou mluvit a nechali se unášet písněmi a příběhy v nich obsaženými.
Charlieho na současném turné doprovází již zmíněný Sam Scott, bubeník Will Gates a klávesák Jon Cox. Zejména Sam svou hrou na trubku či pomocí efektů dotváří poutavé emocionální hrany. V setu nechyběly důležité milníky z "Lines" včetně závěrečné a lehce vzpomínkové "While You Are Young". Z "Permanent Way" zazněla většina kompozic a dá se předpokládat, že klubová část bude ještě rozsáhlejší. A třeba se Charlie i více rozpovídá o vzniku jednotlivých kousků. Pražská zastávka je naplánována na 17. října do prostoru Roxy/NoD.
"Permanent Way" je pečlivě sestavený následovník "Lines". V porovnání s ním působí jako celek instrumentačně rozmáchleji. Někomu může vadit, že v hlavním spektru už nahrávka není tak přímočará a neklade takový důraz na propojení akustické kytary a hlasu, které hrálo prim právě na debutu. Charlie Cunningham však zjevně nechtěl natočit jen identické a propracovanější dvojče, chtěl nakouknout i do jiných hudebních koutů a zvukových možností. A taktéž se nechtěl nechat semlít nástrahou jménem druhá deska. "Permanent Way" je tak obraz jeho vyzrálejšího já, který zároveň naznačuje, že tento hudebník ještě neřekl vše.
Komentáře